Hur vill du spendera livet?

Jag klippte mig i dag. Eller det var visst en fristör. En mycket trevlig sådan. Så trevlig att vi pratade i 1,5 timme medan han klippte och klippte och jag kände hur jag egentligen jobbade 75 % i dag, men det gör inget. Får ta igen det en annan dag, typ skärtorsdag.

Bland annat pratade vi om vad vi gör av fritiden. Den fria tiden. Han sa att det jag gör, det är ju det som är livet. Det gäller att ta vara på det. Därför brukar han bland annat semestra en gång med frun och en till gång med sina kompisar, just därför att han vill ha ut mer av resan än vad han får när han och frun slappar vid poolen. Jag höll med och samtidigt tänker jag att jag vill få ut mer av livet än vad jag får.

En riktig tids- och livstjuv för mig, det är de här förbaskade bryderierna över vad andra tycker.  Uppenbarligen är det väldigt viktigt för mig att ha goda relationer till folk runt omkring. Det är ju en god sak i sig, men det är rätt tröttsamt. Till och med tragiskt, när jag tänker mig att jag ligger på dödsbädden och ska summera hur jag upplevde livet. Jag antar att det är högst mänskligt, men ändå. Jag vill inte spendera en alltför stor del av livet med att tänka på vad andra tycker. Jag tror ju egentligen att våra åsikter om andra i mångt och mycket är uttryck för om andra fyller eller står i vägen för våra omedvetna behov. Att till exempel känna oss uppskattade, sedda eller lyckade. Att känna frihet eller trygghet. Ofta är det inte andra som är problemet – utan att vi bär på otillfredsställda behov som vi inte har kunnat uttrycka. Kanske inte ens för oss själva.

Så hur vill jag spendera livet? Jag vill växa som människa, det är ett som är säkert. Resten kan jag klura på till en annan gång. Och kanske du med?

Gick nyss och väckte mannen som nattat barnet, i vanlig ordning. Jag är trött, men inte lika trött som vissa andra. Nu snarkas det från sovrummet igen. God natt.

2 thoughts on “Hur vill du spendera livet?

Kommentera:

