Varför i hela friden håller jag på med algebra?

NamnlösSom jag har skrivit tidigare vill jag gärna plugga vidare på masternivå till hösten. Helst Management studies på Stockholms Universitet. Men nu kommer kruxet. Den enda chansen jag har att komma in på det här programmet är att skriva ett hiskeligt intagningsprov. Det kallas för GRE och för att få ett anständigt provresultat ska man helst plugga in tusen svinsvåra engelskaglosor och kunna klura ut massor av olika typer av matteproblem.

Jag började förbereda för provet efter jul och jag trodde skulle räcka hyfsat men det känns tight! Jag skriver om två veckor och nu lägger jag in spurten. Jag pluggar i snitt fem-sex timmar per dag. Det skulle aldrig gå om inte det hade varit för hjälpen jag får av snälla föräldrar och svärmor som kan sköta lillan när nöden kräver.

Det är därför jag är så himla trött nu för tiden. Och osocial. Jag skriver det här i all hast för att eventuellt hinna plugga lite också innan lillan vaknar!

Bilden med matteproblemet är hämtad från magoosh som jag hittade efter ett par veckors googlande. Det är en sida där man för 99 dollar kan bli medlem och få tillgång till förberedelsematerial inför GRE. Det hade ju varit kul att prata med någon om det här och få lite tips genom kontakter, men hela det här jäkla projektet – från val av utbildning till val av övningsmaterial – har varit resultatet av ett digert och ensamt sökande på internet (av den enkla anledningen att ingen jag känner gör sådant här).

Jag ser 2013 som en enda stor ”take-off” till min masterutbildning. Om jag misslyckas får nu hela världen tillgång till den informationen! :) Men vi människor mår bra av att visa att vi inte är så lyckade jämt för varandra och jag vill riskera att föregå med gott exempel. Dessutom är det ju faktiskt kul att blogga och jag hinner inte blogga om något teologiskt eller dylikt just nu, även om jag tänker mycket på det också.

Det känns dock skönt att det finns en till utbildning som jag tycker låter minst lika intressant. Men den håller jag på lite till!

Som illustration och inspiration till att kämpa på lägger jag in en bild av min käre make när han kom i mål efter Vasaloppet i förrgår! :)

AndersVasa

Kommentera:

