Vikten av valmöjligheter

”- Vad kan man bli när man har läst religionsvetenskap? Religionslärare?”

Den frågan har jag hört många gånger. Det verkar som om många inte vet om att religionsvetare och humanister i allmänhet kan ”bli” massor av olika saker! Eftersom att en kandidatexamen i religionsvetenskap inte är en yrkesutbildning utan en akademisk utbildning är möjligheterna många. Man kan inte bara bli lärare eller forskare. Man kan jobba med människor och samhälle på många olika sätt. Kommunikation, ledarskap och hållbar utveckling är bara några områden. I Sverige finns ett antal masterutbildningar inom olika områden som är möjliga att komma in på för religionsvetare och andra humaniorastudenter. Ute i Europa och övriga världen finns det ännu större möjligheter att helt byta inriktning med sin masterexamen; en religionsvetare kan t ex gå en ettårig masterutbildning till att bli personalvetare.

Hur jag vet det? Jag har googlat. Google är min studievägledare. Och det är klart, är man inte intresserad av det här är det lätt att det går en förbi.

Utbildningen i Management Studies är mitt förstahandsval, helt klart. Dock har min man påmint mig både en och två gånger om att fundera på vad jag vill göra om jag inte kommer in på den. Ett klokt råd. Chanserna att komma in är nämligen inte så stora. När jag mejlade de programansvariga fick jag veta att det var 1300 sökande förra året och att de har ca 50 platser. Det innebär att mer än 96 % av de sökande sållades bort! Även VHS antagningsstatistik visar att utbildningen har ett högt söktryck på få platser, om än inte lika högt. Det sänkte mina förhoppningar om att komma in ganska rejält, även fast jag såklart gör mitt bästa på intagningsprovet (som jag ska skriva mer om senare).

Mina valmöjligheter är egentligen av två typer: att kämpa vidare eller att välja en annan väg. Att kämpa vidare innebär att göra en ny ansökan nästa år om jag verkligen vill det. Att välja en annan väg innebär att börja en annan utbildning till hösten om jag kommer in på den. Jag har faktiskt seriöst funderat på att studera allt ifrån mänskliga rättigheter till miljöfrågor. Seriöst funderat. Jag har funderat av och till i år och månader och dessutom ringt och mejlat olika institutioner över Svea rike.

Att göra sitt bästa och samtidigt vara beredd på att göra något annat om plan A inte lyckas känns väldigt bra. Då kan jag inte riktigt misslyckas. Det är bra med valmöjligheter.

Kommentera:

