På väg mot ett nytt mål

Jag var 25 år när jag började läsa teologi för att bli präst i Svenska Kyrkan. Men studierna fick ett snöpligt slut när jag en dag stod i min vita fluffiga morgonrock hemma och insåg att jag inte visste varför man ska tro på Bibeln egentligen. Det innebar en personlig och karriärsmässig kris. En annan utväg kunde i och för sig ha varit att bli en väldigt liberal präst, men det kändes helt fel. Vad skulle jag göra?

Ni som följde min gamla blogg vet litegrann, för jag visade glimtar av den historien. Jag provade lite olika saker och till sist bestämde jag mig för att ta min kandidatexamen i religionsvetenskap i alla fall. Jag hade bara några ynka kurser att läsa.

Men sedan då? Vad skulle bli nästa anhalt?

Jag ville ju ha ett jobb. Och inte vilket jobb som helst, utan ett intressant jobb. Ett jobb där en får vara med och påverka i viktiga frågor. Kanske något som rör etik. Kanske göra trevliga affärsresor!

Jag har funderat och funderat och googlat och googlat igen. Denna procedur hade varit mycket trevligare om det hade funnits möjlighet att leta efter masterutbildningar baserat på vilket område man har sin kandidatexamen inom. Jag fattar inte varför den funktionen saknas.

Till slut lyckades jag ändå få ihop en överraskande lång lista över masterutbildningar som jag är behörig till och som kan leda till ett sådant jobb. Men det jag är mest intresserad av heter Management Studies. (General Management på Handelshögskolan hade kanske varit ett ännu bättre alternativ, men det programmet hittade jag för sent, för sista ansökningsdag var den 15 januari.)

För er som inte vet om det redan vill jag berätta att jag tänker söka in på den utbildningen. Jag har hittat ett mål. Hurra! :)

20130220-214809.jpg

4 thoughts on “På väg mot ett nytt mål

  1. *Sofia skrev:
    Jag var 25 år när jag började läsa teologi för att bli präst i Svenska Kyrkan. Men studierna fick ett snöpligt slut när jag en dag stod i min vita fluffiga morgonrock hemma och insåg att jag inte visste varför man ska tro på Bibeln egentligen. Det innebar en personlig och karriärsmässig kris. En annan utväg kunde i och för sig ha varit att bli en väldigt liberal präst, men det kändes helt fel. Vad skulle jag göra?

    **Jag kan identifiera mig med den personliga och karriärsmässiga krisen med att lämna riktningen att bli präst i SvK. I mitt fall det diametralt motsatta perspektivet från ditt; nämligen SvK:s förfall vilket omöjliggjorde ett sant ämbetsutövande.. Kan dock erinra mig om en handfull elever som jag stötte på som likt dig ”nobelt” valde den svårare vägen, att efter förlorad ”tro” vägra spela liberal teater för sina presumtiva församlingsbor för att säkra sin inkomst. Starkt av dig att vara konsekvent i detta avseende. Lycka till med examen.

    mvh M

    • Tack! Klokt att välja som du gjorde. Med det menar jag inte att jag också anser att SvK är förfallen – bara spretig och oerhört liberal på sina håll – utan att det var bra att du valde bort ett sammanhang där din vision inte passade in. Vart sökte du dig istället? Du behöver såklart inte svara.

Kommentera:

