Lägger en sak på hyllan, börjar med en annan…

Livet går vidare. I höstas var jag mammaledig och kunde använda all min datortid till att roa mig utan några förpliktelser. Det gav mig idén att skriva om evangeliernas tillförlitlighet. Det var aktuellt för mig att fundera på just då, men nu är det långt ner på prioriteringslistan. Jag ska inte säga att jag inte ska skriva mer om det, men jag lägger det på hyllan. För den som är intresserad av att veta mer kan jag tipsa om att köpa ett exemplar av The case against the case for Christ av Robert M Price och läsa den parallellt med Fallet Jesus av Lee Strobel. Inte för att jag tror att någon gör det förutom de som bekymras över evangelikal kristendom och apologetik, men om det är någon som stöter på det här blogginlägget och känner så får du mer än gärna säga hej.

Livet går som sagt vidare. I vår är jag mammaledig på halvtid och pluggar på halvtid. Jag ska skriva min kandidatuppsats i religionsvetenskap. Jag tycker att det skulle vara intressant att skriva om judisk eskatologi, närmare bestämt hur det gick till att tron på vad vi skulle kalla helvetet kom in i judendomen. Jag har läst lite om en teori som går ut på att judarnas tro på helvetet kommer från persisk religion, eftersom att judarna kom i kontakt med den religionen under exilen i Babylon. Det skulle vara intressant att undersöka om denna teori stämmer. Min uppsats skulle alltså vara ett litteraturstudium om den aspekten av judendomen.

Exakt det skrev jag till min handledare. Han svarade att det var ett intressant ämne, men att det kunde bli lite ”platt” eftersom att han vågade påstå att all auktoritativ forskning pekar åt att den teorin stämmer. Alltså att idén om helvetet inkorporerades i judendomen via persisk religion. Han föreslog att jag skulle försöka hitta någon forskare som säger emot den här teorin och sedan jämföra argumenten för och emot den här teorin. Problemet är bara att det är svårt att hitta forskning som inte är mainstream i det här fallet. När jag googlade blev min bästa träff den här diskussionen. Jag hittade så många fel i texten att jag fick ont i magen.

Finns det ingen forskning som bygger på en annan teori än att judarna lånade in tron på helvetet från perserna? Om inte är det synd, för jag hade sett fram emot att veta mer om det bibliska helvetets historia.

8 thoughts on “Lägger en sak på hyllan, börjar med en annan…

  1. Om jag själv får föreslå så tittar du på vad forskningen kring ”helvetesläran” inom GT-judendomen har fått för konsekvenser för den kristna förståelsen av eskatologin. Jämför ett par moderna teologers eskatologier (eskaton – ”de sista tingen”). Vet inte om han passar in i jämförelsen, men N.T. Wright har i alla fall skrivit mycket om det. Han har sina rötter inom den evangelikala grenen av anglikanska kyrkan, men har tagit hela vägen över ”den historiske Jesus-forskningen” och pekar genom sin forskning på just en historisk (och väldigt judisk) Jesus som har mycket gemensamt med ”kyrkans Kristus”, men som samtidigt öppnar ögonen på oss för en hel del som vi blivit blinda för genom vår läsning. ”Surprised by hope”, eller på svenska ”Ännu bättre – hoppet om himlen med nya ögon” (recenserad här: http://www.tidskriftenevangelium.se/vad-menas-med-det-kristna-hoppet/).

  2. Tack för tipset, Pär! Men jag är mer intresserad av det historiska ursprunget till judisk eskatologi än den kristna teologiska tolkningen av den. Dessutom är det här en uppsats i religionsvetenskap och på Umeå universitet tror jag att det innehåller det mesta *förutom* det som går under kristen teologi.

  3. Ah, jo, jag tänkte mer att det var ett sätt att närma sig och få studera även det på djupet. Inom religionsvetenskapen får man absolut hålla på med teologi, men det är klart – du syftar nog på religionshistoria. Och där är ju poängen typ allt utom kristendom. Inom de andra grenarna – systematisk teologi, exegetik, kyrkohistoria osv faller det sig ju mer naturligt. :)

  4. Jag blev faktiskt mest intresserad av denna persiska religion som införde helvetet till judendomen. När fanns den och hur länge? Antar att det var hednisk tro vi snackar om, typ tron på demoner och liknande. Om så är fallet är det ju lite kul att judendomen (och följdaktligen kristendomen) delvis är hednisk. :)

  5. Även berättelsen om syndafloden går att spåra till äldre berättelser. Gilgamesheposet, eventuellt vittnar också berättelsen om Atlantis om en traumatisk verklig översvämning. Vissa har teorin att svarta havet ska ha varit ”torrt” fram till för 7000-10000 år sen, men att vattnet sen bröt igenom bosporen.

  6. Pär: Jo absolut, man kan läsa teologi inom religionsvetenskapen. Men jag tänkte mer på att jag valde att skriva en uppsats med inriktning religionsvetenskap istället för en med inriktning teologi (vilket fanns som alternativ)!

    Stefan: Ja, det är jätteintressant, tycker jag också! :) Du har kanske hört talas om Zoroastrianismen. Den allsmäktige ende Guden kallas Ahura Mazda. Den har ett litet antal anhängare än i dag, fast de är utspridda över världen. Alexander Bard är typ en anhängare, men han brukar ha upp att den egentligen är en filosofi… Hm, vet inte hur han får det till det… http://www.bbc.co.uk/religion/religions/zoroastrian/

    Pär: Ja precis, berättelsen om syndafloden är ju ett annat exempel på hur man har ”lånat in” material från varandra. Tror du också att judarna fick idén om helvetet från zoroastrianismen?

  7. Tja, fick och fick… Jag tror att en del idégods inom judendomen (förmodligen inte uteslutande tankar kring helvete) är inlånat från lite varstans. Zoroastrismen påverkade väl mest från tiden kring återvändadet från exilen. (ca 500-tal fKr) Det gör det inte med automatik osant eller oviktigt för vare sig judendom eller kristendom. Naturligtvis måste vi vara öppna för att se det som är gemensamt. Vi måste kunna betrakta vår egen tro kritiskt. Helvetet är för mig ingen central lärotes. Alltså missförstå mig rätt – jag tror på någon form av ”dubbel utgång”, där all ondska ska tas bort ur världen. Och för en och annan människa, som nästan helt vänt sig bort från all medmänsklighet, kanske det inte blir särskilt mycket kvar då. Jag tror att det finns ett helvete på jorden, som så många dagligen erfar. Men nej, inte en evig plåga för den som inte varit troende. Då har vi gjort det för enkelt för oss, och förmodligen missförstått Jesus rätt totalt, och samtidigt mer tagit intryck av medeltida fantasier än bibeln själv. NT Wright som jag refererade till ovan uttryckte det en gång så här: ”The problem with the classic doctrine of hell, is, of course; who wants to live in a beautiful countryside with a huge concentration camp, where people are being tortured right at the middle of it. And some traditional pictures of hell leave you with that.”

Kommentera:

