Korta reflektioner om tro

Ett par kommentarer på ett tidigare inlägg fick mig att fundera på det här med tro. Går det att tro på Gud även utan att ha brottats med frågor om Bibelns historicitet? Självklart går det! Jag skulle säga att de flesta kristna tror på Gud även om de inte har tagit in alla olika perspektiv och utvärderat alla väsentliga argument. Som sagt tänkte jag inte så mycket på att bemöta bibelkritik som tonåring. Jag tänker att tron på Gud inte behöver vara beroende av att man är helt övertygad om att vissa teorier håller. Det finns massor av olika kristna och en del är som sagt inte så noga med att berättelserna i evangelierna alla är historiska redogörelser för fakta. De talar ändå om viktiga saker. Först tyckte jag att det lät jättekonstigt att tänka så, men nu har jag åtminstone lite mer förståelse för den tanken.

Vad ska vi säga om att vi finns till? Vissa bryr sig faktiskt inte, men så finns det de som tror på Gud oavsett om de har några hållbara argument eller inte. Det är väl inte så konstigt? Jag har provat att tänka mig ett naturalistiskt universum och det känns inte roligt. Det kanske är något fel på mig, eller så är jag rätt ute.

Sedan kan jag tycka att en sak är lite märklig. Förut var jag noga med att det ska finnas något konkret att gå efter för att man ska kunna lära känna Gud. Detta konkreta är Bibeln. Men jag hade kanske inte riktigt tänkt igenom mina skäl för att tro på hela Bibeln. Egentligen var jag ju inte mer genomtänkt än de som tänkte sig en egen gudsbild. Jag frågade efter skäl för att deras gudsbild var sann, men sällan frågade jag mig själv efter skäl för att min bibelsyn var sann. Jag liksom bara trodde det. Precis som folk bara liksom trodde att det finns en kärleksfull Gud som älskar alla ända in i himlen och kanske inte tycker att olika religioner eller olika sexualitet spelar så stor roll.

När jag nu öppet diskuterar skälen som finns för den bibelsyn jag har haft känns det som om jag provocerar och sticker ut. Men egentligen är det här väldigt nyttigt – i alla fall om man tar det på rätt sätt och håller ut tills det ljusnar. Jag har kommit fram till att mycket av vad jag tyckte var hållbart verkar kunna gå sönder. Men samtidigt har jag fått en oerhört mycket större tillit och ett större hopp.

2 thoughts on “Korta reflektioner om tro

  1. Roligt att du delar med dig av dina tankar. Det är ju faktiskt tillåtet att redigera hur mycket man själv vill på sin egen blogg! ;-)

    Tänk vad olika vi alla tänker angående tro, skäl för att tro, objektiva eller subjektiva.
    Tro, tillit, hopp. Det är saker som aldrig nånsin går att ha alla detaljer, bevis, eller all vetenskap inför. Men ändå behöver man ha en stadig grund för det man tror på, så att man kan vara trygg. För mig blir det mer och mer så; jag behöver trovärdig tro med hög sannolikhet för att kunna känna tro och tillit. Jag fattar inte hur jag bara kunde svälja saker innan. Helt vansinnigt ju.
    Och ändå; jag undrar om jag nånsin kommer känna ”Yes! Exakt det HÄR är sant.”. Om det gick att komma fram till en sanning på ett enkelt sätt, så skulle väl inte alla människor tro så olika? Nej, det verkar som att nyfikenhet, ödmjukhet och logiskt tänkande är det som gäller.

    Sorry – jag bombarderar dina inlägg med kommentarer… tycker bara det är så intressanta ämnen och som jag själv funderar mycket på för tillfället! Hade varit så roligt att få ses i verkligheten och bara prata över en kopp te. Suck, dessa avstånd!

Kommentera:

