Sommaren innan bebi kom till

Det var en underbar sommar förra året. Jag läste världens mest onödiga kurs i muslimsk sufism och kristen mystik mot bakgrund av det medeltida Spanien bara för att ha något att göra i juni, men det kändes ändå helt okej att plugga i sommarsolen. Sedan fick jag ett jobb som administrativ assistent i juli, vilket kändes väldigt roligt.

Foto: Anders

Anders och jag lyxade till det med en romantisk weekend på Storforsen. Vi var mer än nöjda med maten, stämningen och att bada bubbelbad på tu man hand i kvällssolen med utsikt mot forsen. Sedan var det festerna. Davids 30-årsfest hölls på kåren. Vi käkade grillat, njöt av hårdrockscovers från scenen och jag kanske drack en liten jäger för mycket. Mina två framträdanden med Paranoid och Holy Diver kunde ha blivit bättre, men trevligt var det!

Foto: Anders

Det var flera fina dagar, men en som sticker ut från mängden var den varma dagen i juli när Anders och jag var på hans fasters stuga i på Hemlunda med svärmor, svägerska och syskonbarn. Vi badade, åt vattenmelon och fikade vid vattnet. Ellinor hade kommit ända från Santiago och det vankades grillfest hos hennes syster Sandra. Vi satt uppe hela den ljusa, ljumma natten med trevligt folk och gitarrspel runt elden. Erica och jag cyklade hem vid tretiden.

Dagen efter var också riktigt minnesvärd. Hanna och Jonas var på besök och vi var på stugan i Yttersta under dagen. På kvällen var vi på Storstrand och om jag minns rätt åt vi sedan skräpmat på Linas och Andreas altan i kvällsregnet. Himla mysigt! Jag kunde go on forever. Det var en fin sommar med en massa fina vänner, helt enkelt. Ändå hann jag inte träffa alla så mycket som jag hade velat!

Foto: Anders

Foto: Hjälpsam bordsgranne

Vi åkte ner till Örnsköldsvik den 6 augusti 2011 för att fira Roberts och Evelinas bröllop. Här kan jag säga att något definitivt var på gång, men vad visste vi om det? Vi var totalt ovetande, om inte Anders hade en undermedveten ”feeling” med tanke på ansiktsuttrycket.

Nå, nu råkar jag ha koll på vad vi gjorde innan. Vi var öppna för att få barn, men det var sannerligen inte planerat just den månaden. En sak säger jag bara: De s.k. säkra perioderna kan vara kortare än vad man tror. Tiden mellan en och en halv vecka före och en vecka efter beräknad ägglossning kallar jag en ganska osäker period. Vi förstod inte det. Vår bebi passade på att smyga sig in i världen även om ingen av oss trodde att det kunde ske. Smart, bebi! Du valde en bra tidpunkt utan att vi fattade det just då!

Kommentera:

