Är Bibelns Gud ”fullt tillräckligt tydlig”?

Jag skrev för ett tag sedan att även om det finns starka argument för att bli en kristen, så är de inte tillräckligt starka för att det ska föreställa det enda sättet att undkomma en evig plåga, för ever and ever. Andreas kommenterade att han tyckte att Bibelns Gud är fullt tillräckligt tydlig. Men är han verkligen det, i jämförelse med vad som står på spel?

Den här välskrivna och underhållande dialogen var en av ögonöppnarna för mig om att det minsann inte är så lätt att veta vad man ska tro. Och även om man upplever att oddsen tippar över åt det ena eller andra hållet, snackar vi om en marginal som skulle kunna exemplifiera motsatsen till skillnaden mellan himmel och helvete.

Det ska nämnas att författaren har tagit bort dialogen från sin egen hemsida för att han numera försöker höja sig över ”divisive arguments”.

Annonser

3 thoughts on “Är Bibelns Gud ”fullt tillräckligt tydlig”?

  1. Tycker också det är svårt att förstå.
    Det är väl ungefär 20-30% av världens befolkning som är kristna. Resten tror på något annat. Som jag ser det är frågan då om Gud är otydlig eller om det är människors bortvändhet och synder som har gjort att Gud inte är så tydlig i nuläget. Följdfrågan blir för mig om de människor som inte har någon aning om vem Gud är kan dömas utifrån andra människors synder.
    Klurigt!

  2. Jag vill bara kort förtydliga ett par saker angående min position, eftersom den nämns i blogginlägget:

    1. Guds tydlighet eller otydlighet är inte vad som avgör huruvida en människa förtjänar att förkastas av Gud. En människa förtjänar att förkastas på grund av sin synd (och detta påverkas inte av hur tydlig eller otydlig Gud är).

    2. Med att Gud är fullt tillräckligt tydlig menar jag att den som är villig att söka Gud också hittar honom. Det är enligt min mening alldeles tillräckligt; det finns ingen orsak till varför Gud skulle göra sin existens omöjlig att förneka eller ignorera.

    ”God maintains a delicate balance between keeping his existence sufficiently evident so people will know he’s there and yet hiding his presence enough so that people who want to choose to ignore him can do it. This way, their choice of destiny is really free.”
    — J.P. Moreland

    Min position är alltså att det inte finns någon som ”egentligen skulle vilja” som misslyckas med att hitta Gud på grund av att Gud är otydlig (på grund av brist på bevis osv).

    Så. Det var bara det jag ville förtydliga. Nu får du (eller ni) sista ordet. :)

  3. OK, ordet kommer här… :)

    Visst, mycket som du tänker in i ordet synd är förkastligt och borde inte finnas. Men att människan förtjänar att förkastas av Gud p.g.a. sin synd tycker jag är problematiskt. Vi (åtminstone vi som är födda efter Adam & Eva) hade ju inget annat val. Vi föddes med en oundviklig benägenhet att synda enligt populär evangelikal teologi. Det är ett handikapp som vi inte valde själva. Vår skyldighet blir då att leta efter förlåtelse på rätt ställe för att inte gå evigt förlorade, enligt samma teologi. Och om då inte den rätta Guden är tydlig nog, så är världen ett oerhört deprimerande ställe i mina ögon.

    Jag tror ju att om man verkligen vill tro på något så gör man det, och det gäller inte bara på Gud. Om man inte vill tro något, så gör man inte det. Visst finns det undantag och det är ju för väl, men vi är nog mer påverkade av vad vi vill och inte vill tro än vi tror.

    Det är inte så att alla icke-kristna medvetet tänker att ”jaha, Gud är si och så men jag vill inte ha med Gud att göra”. Jag tror att människor ofta gör så gott de kan för att förstå sig på varifrån de kommer och vart de är på väg. De har sin bild av Gud och följer den, oftast i den tradition där de är uppvuxna. Andra icke-kristna är ateister och en del av dem har helt enkelt inte fått någon bild av Gud som de kan tro på. Men det är så olika. Folk har alla möjliga skäl. Hanna, som du säger kan också vi människor ofta hindra varandra från att tro på Gud.

    Så tänker jag!

Kommentera:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s